helmi

Tiedote: Jäätteenmäki kysyy rajoittaako TTIP kansallista päätösvaltaa

Tiedote 10.2.2016
Julkaisuvapaa heti

Jäätteenmäki kysyy rajoittaako TTIP kansallista päätösvaltaa

Euroopan parlamentin varapuhemies Anneli Jäätteenmäki (kesk.) on huolissaan tekeillä olevan EU:n ja Yhdysvaltojen TTIP-vapaakauppasopimuksen investointisuojan tuomista rajoituksista kansalliseen päätöksentekoon.
– Olen jättänyt Euroopan komissiolle kirjallisen kysymyksen siitä, rajoittaisiko TTIP:n investointisuoja valtioiden oikeuksia puuttua kansalaistensa kannalta elintärkeiden palveluiden tai infrastruktuurin käytön kohtuuttomiin hinnankorotuksiin, Anneli Jäätteenmäki sanoo.

Kansainvälisen oikeuden akatemiaprofessori Martti Koskenniemi sanoi Helsingin Sanomissa (6.2.2016), että jos Carunan omistajissa olisi yhdysvaltalaisia sijoittajia, ei Suomen valtio TTIP-sopimuksen voimassaollessa voisi puuttua yhtiön hinnankorotuksiin. Valtio voitaisiin hänen mukaansa haastaa oikeuteen tulojen menetyksistä ja hinnankorotusten estämisestä.

– Kysyn komissiolta, voisiko kansallinen hallitus puuttua yrityksen kohtuuttomiin hinnankorotuksiin, vai olisiko se TTIP-sopimuksessa olevan investointisuojan mukaista syrjintää, Jäätteenmäki kertoo.

Jäätteenmäki on huolissaan myös kansainvälisten yritysten veronkierrosta ja siirtohinnoittelusta. EU-komissio on viime aikoina ottanut hampaisiinsa useita suuryrityksiä epäillen niitä verojen kiertämisestä ja epäreilusta kilpailusta.

– Caruna on vain pieni pisara verojen välttelyn meressä. Monikansalliset yritykset voivat vältellä veroja täysin laillisin keinoin, vaikka ne eivät kansalaisten oikeustajuun istu. On erittäin hyvä, että komissio puuttuu verojärjestelyiden epäkohtiin. Toivon komission tutkimuksille vauhtia ja julkisuutta.